Do końca roku liczba pasażerów w ruchu lotniczym ma doszlusować do pułapu 9,8 miliarda, co podkreśla rolę lotnictwa jako siły napędowej globalnej mobilności i wzrostu gospodarczego. Najszybciej rośnie segment międzynarodowy, a dominującym regionem jest Azja i Pacyfik.
Według najnowszego raportu Airports Council International (ACI) „World World Airport Traffic Report”, prognozuje się, że do 31 grudnia 2025 roku globalny ruch lotniczy osiągnie 9,8 miliarda pasażerów. – Podróże międzynarodowe pozostają głównym motorem wzrostu, ale różnice regionalne odzwierciedlają połączenie silnych stron strukturalnych, wyzwań politycznych i ewoluujących wzorców podróży – wskazuje dyrektor generalny ACI World, Justin Erbacci.
Rekordowy wolumen pasażerski
Obsługa niecałych 10 miliardów pasażerów w ciągu 365 dni oznacza roczny wzrost o 3,7 proc. rok do roku w porównaniu z 2024 rokiem. Prognoza zakłada, że ruch międzynarodowy wzrośnie o 5,3 proc., podczas gdy lotniczy ruch krajowy urośnie o trochę powyżej 2,4 proc. Do połowy 2025 roku, globalny ruch pasażerski wzrósł o 2,1 proc. rok do roku; ruch międzynarodowy wzrósł o 4,9 proc. rok do roku, a ruch krajowy spadł o 0,7 proc. rok do roku.
Wolumen jest zdominowany przez region Azji i Pacyfiku, albowiem z lotów w tym roku skorzysta 3,6 miliarda pasażerów, czyli o 5,6 proc. więcej niż w roku 2024, przy czym motorem wzrostu są Azja Południowa i Południowo-Wschodnia; prognozy dla Azji Wschodniej pozostają ostrożne. W Europie samolotami podróż odbędzie ponad 2,5 miliarda pasażerów (wzrost o 3,6 proc. rok do roku). Jak wskazuje raport, wiodący wzrost notują podróże międzynarodowe, podczas gdy wolumeny krajowe pozostają w tyle ze względu na rozwój kolei. O 400 milionów podróżnych mniej mają obsłużyć linie lotnicze i lotniska w Ameryce Północnej.
Ruch pasażerski w Ameryce Południowej i na Karaibach wyniesie łącznie 789 milionów pasażerów – 4,1-proc. dynamikę wzrostu napędzają szybko rosnący popyt w segmencie rekreacyjnym i ekspansja tanich linii lotniczych. 466 milionów pasażerów przewinie się przez porty lotnicze na Bliskim Wschodzie, gdzie większy wzrost hamuje niestabilność geopolityczna. Z kolei Afryka obsłuży 273 miliony pasażerów, tj. o 9,4 proc. więcej niż w roku poprzednim. Prawie dwucyfrowy wzrost możliwy jest dzięki rodzeniu się popytu wśród klasy średniej na turystkę regionalno-lokalną.
Różna trajektoria wzrostu
Globalny ruch pasażerski nadal rośnie nierównomiernie w poszczególnych regionach, odzwierciedlając połączenie silnych stron strukturalnych, wyzwań politycznych i zmieniających się wzorców podróży. Rosnące rynki lotnicze, takie jak w Afryce, regionie Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Łacińskiej, napędzają wzrost, który wspierany jest rosnącym popytem i rosnącą obecnością niskokosztowych linii lotniczych.
Z kolei zaawansowane rynki lotnicze – w tym niektóre regiony Azji Wschodniej, Europy i Ameryki Północnej – stoją w obliczu bardziej niepewnych perspektyw w związku z napięciami geopolitycznymi, zmianami demograficznymi (starzenie się społeczeństwa w niektórych regionach) oraz zmianami w zachowaniach podróżnych (np. niepewność w zakresie podróży i polityki wizowej).
Działanie organów regulacyjnych
Ogólnie rzecz biorąc, globalny rynek lotniczy rozwija się, ale jego trajektoria pozostaje wrażliwa na wydarzenia geopolityczne, warunki makroekonomiczne i przeciwności charakterystyczne dla danego regionu. Aby utrzymać globalny popyt na podróże lotnicze, organy regulacyjne powinny wspierać polityki i ramy prawne, które umożliwią szybkie polepszenie wskaźnika łączności międzynarodowej, zapewnią długoterminową odporność na zmiany gospodarcze oraz zagwarantują zrównoważony wzrost. Prawda jest jednak taka, że doprowadzenie lotnictwa do bycia zeroemisyjnym to mrzonka, która pochłonie miliardy w twardej walucie, co może doprowadzić branżowe podmioty na skraj bankructwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.